افتتاحیه بخش اول قرارداد اجرایی پروژه گوادر با حضور نخست وزیر پاکستان

افتتاحیه بخش اول قرارداد اجرایی پروژه گوادر با حضور نخست وزیر پاکستان

مراسم افتتاحیه بخش اول قرارداد اجرایی پروژه گوادر پاکستان با حضور نخست وزیر و مقامات دولتی آن کشور و نمایندگان شرکت صانیر برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صانیر، پیرو امضای الحاقیه بخش اول قرارداد اجرایی پروژه گوادر پاکستان در فاز اول در تاریخ 1401/03/31 در شرکت صانیر با حضور نمایندگان وزارت انرژی پاکستان و شرکت NTDC و CPPA ، مراسم افتتاحیه این پروژه در تاریخ 1401/4/3 در منطقه گوادر پاکستان با حضور نخست وزیر محترم کشور پاکستان، شهباز شریف و وزیران و مقامات دولتی آن کشور و همچنین دکتر سعیدی و دکتر حاجی قربانی از شرکت صانیر برگزار گردید. در این مراسم، نخست وزیر پاکستان با اعلام اهمیت بسیار بالای این پروژه، حمایت کامل خود را جهت احداث این خط انتقال و اتمام هر چه سریعتر آن به منظور برق رسانی به مناطق مورد نظر در منطقه گوادر اعلام نمود. در این خصوص جلسه ای فی مابین وزیر انرژی پاکستان و مدیر عامل NTDC و دکتر سعیدی و دکتر حاجی قربانی از شرکت صانیر برگزار گردید. طی این جلسه وزیر محترم انرژی پاکستان حمایت همه جانبه دولت پاکستان را از شرکت صانیر جهت اجرای هر چه سریعتر این پروژه اعلام نمود.

 

لازم به ذکر است، کشور چین فعالیت ها و سرمایه گذاری های بسیار زیادی را در منطقه گوادر پاکستان نموده است که به نظر می رسد در صورت عدم تلاش شرکت های دولتی و خصوصی ایرانی جهت ورود به منطقه گوادر که جزء مناطق پر پتانسیل پاکستان به شمار آمده و به لحاظ نزدیکی مرز بهترین شرایط برای کشور عزیزمان ایران است، بازار گوادر به صورت کامل در اختیار شرکت های چینی خواهد افتاد.

 

شایان ذکر است با توجه به صحبت با شرکت های چینی موجود در گوادر، به نظر می رسد شرکت های چینی طرحی برای احداث نیروگاه جهت تامین برق منطقه گوادر و نواحی نزدیک به آن را دارند که در صورت عدم تحقق هر چه زودتر اجرای بخش دوم پروژه گوادر پاکستان در فاز اول (شامل احداث باقی مانده خط انتقال 220 کیلوولت و پست GIS 220/130 کیلوولت) و همچنین شروع احداث نیروگاه توسط چینی ها، تامین برق منطقه گوادر از ایران از طریق خط انتقال موجود در ایران متوقف خواهد شد که نتیجه آن کاهش چشمگیر حجم صادرات برق از کشورمان ایران به پاکستان و همچنین ایجاد وابستگی بیشتر منطقه گوادر پاکستان به چین خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.