امکان صادرات ۳ میلیارد دلاری کالا و خدمات فنی مهندسی/ صانیر درگیر تنگ نظری‌ها و تحریم‌های داخلی

امکان صادرات ۳ میلیارد دلاری کالا و خدمات فنی مهندسی/ صانیر درگیر تنگ نظری‌ها و تحریم‌های داخلی

 

سرویس صنعت برق نیوز: صدور خدمات فنی مهندسی برق در ایران بیشتر از بقیه صنایع بوده و سالهاست که ایرانی‌ها توانسته اند پروژه‌های برقی متعددی در کشور‌های مختلف دنیا اجراکنند. اما همین صادرات خدمات فنی مهندسی که بهترین نوع از انواع صادرات هر کشوری است در ایران با چالش‌ها و مشکلات اساسی روبروست.

صادرات خدمات فنی مهندسی یعنی صادرات فکر، توانمندی‌های فنی و نیروی انسانی به کشور‌های دیگر که علاوه بر ارزآوری و ایجاد اشتغال به نفوذ سیاسی ایران در منطقه کمک شایانی کرده است. در همین راستا با دکتر منصور سعیدی مدیرعامل شرکت صانیر گفتگو کرده ایم و وی نیز درخصوص چالش‌ها و مشکلاتی که این روز‌ها مانع از توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و اجرای پروژه‌های برقی در خارج از کشور شده است با ما صحبت کرد.

 

مدیرعامل شرکت صانیر در گفتگو با برق نیوز گفت: ما علاقه‌ای به کار در داخل کشور نداریم و تمام توان خود را معطوف به اجرای پروژه‌ها و حضور در بازار‌های بین المللی کرده‌ایم.

 

وی در ادامه بیان داشت: راه نجات کشور در شرایط فعلی صدور خدمات فنی مهندسی است چراکه مملکت ظرفیت کار و تولید بیشتر از این را در شرایط فعلی و رکود اقتصادی ندارد و اغلب شرکت‌ها با کمتر از از ۴۰ درصد ظرفیت نامی خود در حال کار هستند.

 

این فعال صنعت برقی اظهار داشت: در جلسه با دکتر مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امورخارجه داشتیم اعلام کردیم شرکت صانیر ظرفیت و توان بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات تجهیزات و خدمات فنی مهندسی را داشته و تعهد می‌دهیم این میزان را به صورت کامل اجرا کنیم به شرطی که موانع داخلی و تنگ نظری‌های فعلی برطرف شود.

منصور سعیدی توضیح داد: تحریم‌ها ده درصد در عملکرد شرکت ما تاثیر داشته و ما یاد گرفته ایم چطور مشکل ضمانتنامه‌های بانکی و یا دور زدن تحریم‌ها را حل کنیم، اما مشکل اساسی ما در داخل کشور است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: رهبری به درستی امسال را سال رفع موانع تولید نامگذاری کردند چراکه یکی از مشکلات ما در تولید و صادارت موانع داخلی است که باید برطرف گردد.

 

دکتر سعیدی بیان داشت: برای رفع مشکل گاز کشور با ترکمن‌ها مذاکرات متعددی را داشتیم و قول دادند که ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از آن‌ها بگیریم. درخصوص مشکل برق نیز ترکمن‌ها حاضر شده‌اند ۳۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات برق در پیک مصرف ایران به ما بدهند و در مقابل به آن‌ها کالا‌ها و خدمات ایرانی بدهیم.

 

عضو سندیکای صنعت برق ایران در ادامه بیان داشت: در شرایط فعلی مملکت پول ندارد که در قبال این کالا‌ها به طرف خارجی پرداخت نماید، اما آن‌ها قبول کرده اند که به جای آن تجهیزات از ایرانی‌ها دریافت کنند. ما برای تکمیل خطوط انتقال برق می‌توانیم به جای مطالبات تئاتر کالا داشته باشیم و الان نیز ۱۵ میلیون یورو بدهی به ترکمن‌ها را از طریق تهاتر کالا‌های ایرانی انجام داده ایم.

 

سعیدی گفت: متاسفانه در شرایطی که ما مذاکرات اولیه را به سرانجام رسانه ایم، توانیر یک شرکت دیگر را به جای صانیر به آن‌ها معرفی کرده و با اینکه ما ما‌هها جلسه گذاشته و مذاکرات متعددی را برای ایجاد این فضای ارتباطی و تهاتر کالا و خدمات انجام داده ایم، اما به راحتی همه این تلاش‌ها را به هم زدند و شرکت دیگری را معرفی کردند که با این حرکت اشتباه توانیر همه زحمات ما در چند ماه گذشته بر باد رفت.

 

این فعال صنعت برقی با اشاره به مشکلات زیادی که برای راضی کردن طرف مقابل جهت پذیرش شرایط تهاتر کالا و خدمات به جای پرداخت مطالبات وجود داشته، بیان داشت: در عراق نیز مذاکرات مختلفی را در همین راستا برگزار کرده و آن‌ها راضی شده اند در مقابل از کالا‌ها و خدمات ایرانی استفاده کنند، اما باز یکی از شرکت‌های داخلی در اقدامی تعجب برانگیز با عراقی‌ها مذاکرات دیگری را را انجام داده و با دعوت مدیران عراقی و پیشکش کردن هدایای خاص آن‌ها را متقاعد به همکاری کرده و حاضر شده است با قیمتی پایین‌تر همان خدمات ما را به عراقی‌ها عرضه کند.

سعیدی در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال ما برای پروژه‌های بهره برداری از از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در کشور سوریه ۱۶۰ میلیون دلار قیمت داده بودیم، اما یک شرکت ایرانی دیگر حاضر شده است با ۹۰ میلیون دلار این قرارداد را از ما بگیرد که نشان می‌دهد رقیب اصلی ما همین شرکت‌های داخلی هستند که زحمات چندساله شرکت‌های همکار خود را برای منفعت کوتاه مدت به خطر می‌اندازد.

 

مدیرعامل شرکت صانیر بیان داشت: متاسفانه عدم تفکر صحیح مدیران دولتی در ایران موجب رقابت ناسالم شرکت‌های داخلی شده است. صانیر در در ۱۵ کشور مختلف دنیا دارای پروژه بوده و بیش از ۳۵۰ پروژه را در ۲۵ سال گذشته به اتمام رسانده و تحویل دائم کرده است. در حال حاضر بیش از هزار نفر از مهندسان و کارکنان ایرانی در کشور‌های مختلف دنیا در پروژه‌های صانیر مشغول به فعالیت هستند.

 

وی در پایان بیان داشت: ما نقش توسعه دهنده کسب و کار (Business Developer) را در کشور‌های مختلف داریم و برای شرکت‌های داخلی و تولید کننده‌های ایرانی بازار سازی می‌کنیم. امیدواریم با حمایت‌های تیم جدید وزارت نیرو و مدیران جدید بتوانیم شرایط را به نفع تولیدکنندگان ایرانی و نیرو‌های فنی کشورمان تغییر دهیم.

منبع خبر: برق نیوز

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.